Мова і нація [Текст] : Тези про місце і роль мови в національному відродженні України / Я. Радевич-Винницький, В. Іванишин

Автори: Радевич-Винницький Ярослав; Іванишин ВасильEdition Statement: Видання шосте, доповненеPublication: Львів : Видавництво «Апріорі», 2012Description: 210 с. ; 206 мм.Language: українська.Country: Україна.ISBN: 978-617-629-091-9.Розділ знань: Науково-популярне виданняУДК: 811.161.2'272Audience: Видання адресоване членам Товариства «Просвіта», вчителям, студентам, учням, політикам, усім, кому не байдужа доля рідного народу і його мови, хто цікавиться гуманітарними науками.Анотація:
    Пропонована праця в лаконічній формі тез широко висвітлює мовознавчу проблематику, пов’язану із суттю, роллю та функціонуванням мови в суспільстві, розкриває механізм денаціоналізації народу на мовному ґрунті, подає науковий матеріал, потрібний кожному громадянинові для вироблення мовознавчого світогляду, належного ставлення до рідної та інших мов.;
    У наш час у світі спостерігається масове зацікавлення мовними проблемами. Буквально вибухового характеру воно набуло в Україні. Люди свідомо чи здебільшого інтуїтивно відчувають життєву важливість розв’язання цих проблем для перспектив національного буття.
    Численні публікації на мовну тематику в пресі мають переважно полемічний, агітаційно-величальний чи безадресно-звинувачувальний характер. Принагідні і фрагментарні у своїй масі, часто перенасичені плаксивою емоційністю та обережною поблажливістю, вони не надто сприяють формуванню свідомого патріотизму й активної позиції в питаннях національно-мовного буття. Певній частині публікацій властива псевдонауковість, нерідко в отруйному поєднанні з антиукраїнським підтекстом.
Зміст:
Передмова від видавця
Єдина державна мова - запорука цілісності України (І Васюник) 3
Передмова до другого видання 5
Передмова до третього видання 10
Передмова до четвертого видання 14
Передмова до шостого видання 16
Вступ 22
І. ЛІНГВОЦИД 25
Лінгвоцид через заборону мови чужою державою (Церквою) 27
Лінгвоцид через приниження статусу й престижу мови 32
Лінгвоцид через оголошення мови неприродною 36
Лінгвоцид через оголошення мови неавтохтонною 37
Лінгвоцид через «зближення» й уподібнення 39
Лінгвоцид через ставлення до носіїв мови 42
Лінгвоцид через освіту 44
Лінгвоцид через демографічну політику 50
Лінгвоцид через привілеї для панівної мови та її носіїв 56
Лінгвоцид через «свободу вибору» мови 58
Лінгвоцид через звуження соціальної приналежності мови 59
Лінгвоцид через «розквіт» мови 64
Лінгвоцид через боротьбу із «засиллям української мови» 65
Інші форми лінгвоциду 67
II. ЩО ТАКЕ МОВА 71
III. НАУКИ ПРО МОВУ 76
IV. ФУНКЦІЇ МОВИ 80
V. ВЗАЄМОДІЯ МОВ 91
VI. ПРЕСТИЖ МОВИ 95
VII. УКРАЇНСЬКА МОВА СЕРЕД ІНШИХ МОВ СВІТУ 98
VIII. ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МОВ 102
IX. МОВА І ЕТНОС 107
X. РІДНА МОВА 114
XI. ДВОМОВНІСТЬ 119
XII. МОВА В СУСПІЛЬСТВІ 126
XIII. МОВА І ТЕРИТОРІАЛЬНІ ДІАЛЕКТИ 128
XIV. МОВА І КУЛЬТУРА 134
XV. МОВА ТА ІДЕОЛОГІЯ 138
XVI. МОВА І ПОЛІТИКА 144
XVII. МОВА І ДЕРЖАВА 151
XVIII. МОВА ТА ІСТОРІЯ 157
XIX. НАЗВА НАШОЇ МОВИ 161
XX. ПОХОДЖЕННЯ НАШОЇ МОВИ 173
XXI. УКРАЇНІЗАЦІЯ 186
XXII. МОВА І ШКОЛА 193
XXIII. КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ 198
XXIV. МОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ ГРОМАДЯН 204
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Call number Status Barcode
 Книги Книги Школа № 7 811.161.2'272 / Р15 (Browse shelf(Opens below)) Available SC7LV011579

Передмова від видавця
Єдина державна мова - запорука цілісності України (І Васюник) 3
Передмова до другого видання 5
Передмова до третього видання 10
Передмова до четвертого видання 14
Передмова до шостого видання 16
Вступ 22
І. ЛІНГВОЦИД 25
Лінгвоцид через заборону мови чужою державою (Церквою) 27
Лінгвоцид через приниження статусу й престижу мови 32
Лінгвоцид через оголошення мови неприродною 36
Лінгвоцид через оголошення мови неавтохтонною 37
Лінгвоцид через «зближення» й уподібнення 39
Лінгвоцид через ставлення до носіїв мови 42
Лінгвоцид через освіту 44
Лінгвоцид через демографічну політику 50
Лінгвоцид через привілеї для панівної мови та її носіїв 56
Лінгвоцид через «свободу вибору» мови 58
Лінгвоцид через звуження соціальної приналежності мови 59
Лінгвоцид через «розквіт» мови 64
Лінгвоцид через боротьбу із «засиллям української мови» 65
Інші форми лінгвоциду 67
II. ЩО ТАКЕ МОВА 71
III. НАУКИ ПРО МОВУ 76
IV. ФУНКЦІЇ МОВИ 80
V. ВЗАЄМОДІЯ МОВ 91
VI. ПРЕСТИЖ МОВИ 95
VII. УКРАЇНСЬКА МОВА СЕРЕД ІНШИХ МОВ СВІТУ 98
VIII. ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МОВ 102
IX. МОВА І ЕТНОС 107
X. РІДНА МОВА 114
XI. ДВОМОВНІСТЬ 119
XII. МОВА В СУСПІЛЬСТВІ 126
XIII. МОВА І ТЕРИТОРІАЛЬНІ ДІАЛЕКТИ 128
XIV. МОВА І КУЛЬТУРА 134
XV. МОВА ТА ІДЕОЛОГІЯ 138
XVI. МОВА І ПОЛІТИКА 144
XVII. МОВА І ДЕРЖАВА 151
XVIII. МОВА ТА ІСТОРІЯ 157
XIX. НАЗВА НАШОЇ МОВИ 161
XX. ПОХОДЖЕННЯ НАШОЇ МОВИ 173
XXI. УКРАЇНІЗАЦІЯ 186
XXII. МОВА І ШКОЛА 193
XXIII. КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ 198
XXIV. МОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ ГРОМАДЯН 204

Пропонована праця в лаконічній формі тез широко висвітлює мовознавчу проблематику, пов’язану із суттю, роллю та функціонуванням мови в суспільстві, розкриває механізм денаціоналізації народу на мовному ґрунті, подає науковий матеріал, потрібний кожному громадянинові для вироблення мовознавчого світогляду, належного ставлення до рідної та інших мов.

У наш час у світі спостерігається масове зацікавлення мовними проблемами. Буквально вибухового характеру воно набуло в Україні. Люди свідомо чи здебільшого інтуїтивно відчувають життєву важливість розв’язання цих проблем для перспектив національного буття.
Численні публікації на мовну тематику в пресі мають переважно полемічний, агітаційно-величальний чи безадресно-звинувачувальний характер. Принагідні і фрагментарні у своїй масі, часто перенасичені плаксивою емоційністю та обережною поблажливістю, вони не надто сприяють формуванню свідомого патріотизму й активної позиції в питаннях національно-мовного буття. Певній частині публікацій властива псевдонауковість, нерідко в отруйному поєднанні з антиукраїнським підтекстом.

Видання адресоване членам Товариства «Просвіта», вчителям, студентам, учням, політикам, усім, кому не байдужа доля рідного народу і його мови, хто цікавиться гуманітарними науками.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share

Школа № 7

FaceBook

Instagram

Koha Ukraine