Теоретичні основи сучасної української педагогіки [Текст] : Посібник для студентів вищих навчальних закладів / Омелян Вишневський

Автор: Вишневський Омелян Іванович (17 травня 1931, Ясеновець, Івано-Франківщина — 20 січня 2019, Дрогобич)Edition Statement: Видання друге, доопрацьоване і доповненеPublication: Дрогобич : Коло, 2006Description: 604 с. : без іл. ; 220 мм.Language: українська.Country: Україна.ISBN: 966-7996-38-4.УДК: 37.01(477)(075.8)
Загальні примітки:
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. (Лист № 14/18-Г-22 від 10.05.06 року)
Audience: Видання адресується всім, хто має відношеня до освіти і виховання, зокрема студентам, які готуються до педагогічної діяльності.Анотація:
    У посібнику висвітлюються сучасні погляди на перспективи розвитку української освіти та становлення системи виховання на засадах християнського світогляду. Відповідно пропонуються й нові підходи до організації та змісту едукації, розглядаються можливості виходу на нові педагогічні технології діяльності вчителя та учня.
    У пропонованому другому виданні посібника враховано результати ще кількарічної його апробації, а відтак глибше - у вигляді самодостатнього розділу - висвітлено педагогічні проблеми розвитку особистості. Це зумовило і деяку перебудову структури посібника.
Зміст:
Анатолій Погрібний. З глибини національного досвіду 3
Від автора 11
Переднє слово до другого видання 13
ВСТУП
Розділ 1.
Педагогіка як наука, система педагогічних дисциплін і професія 15
• Педагогіка як наука • Базові педагогічні терміни і поняття • Система педагогічних дисциплін • Міжпредметні зв’язки педагогіки • Методи педагогічних досліджень • Педагогіка як професія.
Розділ 2.
Українське суспільство на шляху реформування і завдання педагогіки 30
• Першопричина кризи.Людина у фокусі сучасних українських реформ • Нове соціальне замовлення. • Педагогіка у вакуумі ідеалів • Вибір стратегії сучасної української педагогіки. • Проблема повернення до традиційно-християнських засад • Національний характер освіти і виховання.
Частина перша ОСВІТА І НАВЧАННЯ
ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ
Розділ 3.
Сучасна українська освіта і головні напрямки її реформування 54
• Структура освіти • Головні особливості успадкованої Україною системи освіти • Концептуальні засади реформування освіти • Демократизація компонентів системи • На старті реформ.
Розділ 4.
Процес едукації і шляхи його демократизації 67
• Поняття структури процесу едукації • Учень і учитель як суб’єкти діяльності • Діяльність учня • Діяльність учителя • Педагогіка співробітництва.
Розділ 5.
Інформативна функція процесу едукації 77
• Роль інформації у життєдіяльності людини • Знання, вміння, навички як рівні засвоєння інформації. • Процес засвоєння інформації • Психолого-педагогічні передумови успішного формування навичок • Функції вчителя.
Розділ 6.
Виховна функція процесу едукації 87
• Поняття виховання і вихованості • Виховна ситуація і процес формування поглядів, переконань та звичок. Виховні можливості уроку • Функції вчителя.
Розділ 7.
Розвиваюча функція процесу едукації 102
• Розвиток як аспект едукації • Задача як педагогічний засіб розвитку учня • Процес вирішення навчальних задач • Навчальна задача в контексті уроку.
Розділ 8.
Зміст едукації та головні напрямки його демократизації 111
• Поняття змісту едукації і два різні підходи до його визначення • Діяльнісний компонент змісту едукації • Інформативний компонент змісту едукації» Реформування змісту освіти.
Розділ 9.
Основні дидактичні принципи 124
• Про поняття дидактичних принципів . Традиційний підхід у визначенні принципів дидактики • Нове соціальне замовлення і принципи дидактики.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ АСПЕКТИ
Розділ 10.
Організаційні форми навчання 133
• Класно-урочна система • Удосконалення класно-урочної системи • Традиційні вимоги до уроку. • Питання типології уроків • Сучасні вимоги до уроку • Позаурочні форми навчання.
Розділ 11.
Діяльність на уроці: методи, форми і засоби 146
• Навчальна діяльність і проблема методів» Фронтальні форми роботи • Самостійна діяльність учнів • Засоби навчання.
Розділ 12.
Передумови успішної діяльності учнів на уроці 161
• Формування мотивації навчання • Диференціація навчання. • Психологічний клімат на уроці. • Організаційний аспект діяльності учнів на уроці» Профілактика труднощів.
РОЗДІЛ 13.
Контроль і оцінювання досягнень учнів 176
• Функції контролю • Види контролю • Особливості нової шкали оцінювання • Застосування нової шкали оцінювання • Контроль досягнень учнів у контексті вимог освітніх реформ.
Частина друга
СУЧАСНЕ УКРАЇНСЬКЕ ВИХОВАННЯ ТА РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ
ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ ВИХОВАННЯ І РОЗВИТКУ
Розділ 14.
Пошук систем 190
• Головні компоненти системи • Функції компонентів структури • Крах системи і пошуки головного ідеалу • Повернення до Ідеалу Любові і Добра.
Розділ 15.
Людина в контексті традиційно-християнського виховання 202
• Людина як “витвір природи”. • Людина - творіння Боже. • Людина в контексті завдань сучасної української педагогіки.
Розділ 16.
Віра і виховання та розвиток 213
• Головна проблема виховання • Віра як форма пізнання • Християнська віра як передумова гармонії • Предмет віри • Віруючі, “невіруючі” та атеїсти • “Не кожному духові вірте...”
Розділ 17.
Педагогіка в пошуках духовності 225
• Природа духовності» Естетичне прагнення як складова духовності • Духовність і моральне мужніння людини • Відродження віри і духовності.
Розділ 18.
Системно-ціннісний підхід до визначення змісту виховання і розвитку 235
• Природа цінностей виховання і розвитку • Опред-мечення цінностей . Система цінностей та напрямки виховання і розвитку • Ідеологія в системі цінностей • Кодекс цінностей виховання і розвитку • Чистота і гармонія цінностей у системі виховання і розвитку.
ЗМІСТ ВИХОВАННЯ
Розділ 19.
Моральний аспект змісту виховання 258
• Повернення моралі • Питання походження моралі • Трактування моралі • Цінності морального виховання • Гуманізм.
Розділ 20.
Національно-патріотичний аспект змісту виховання 277
• Двозначність терміну “національне виховання" • Нація і національна ідея • Дух нації • Цінності національно-патріотичного виховання • Націоналізм, шовінізм та “інтернаціоналізм” - світогляд і почуття • Патріотизм • Процес становлення національного самоусвідомлення • Український виховний ідеал • Національне як чинник виховання • Українське патріотичне виховання і національні меншини.
Розділ 21.
Громадянський (цивільний) аспект змісту виховання 306
• Свобода як потреба і як обов’язок громадянина. • Громадянське суспільство і держава. • Громадянське суспільство і соціальний прогрес. • На шляху до гармонії громадянського суспільства. • Громадянські вартості в українській традиції. • Базові вартості сучасного громадянського суспільства.
Розділ 22.
Родинний аспект змісту виховання 332
• Сім’я як елемент суспільного організму «Про поняття сімейного виховання • Двоєдина природа родини. • Деякі традиційні особливості української родини. • Ціннісні засади української родини . Деградація родинного життя і виховання • Повернення до традицій • Актуальні завдання сучасного родинного виховання.
Розділ 23.
Валео-екологічний аспект змісту виховання 364
• Єдність людини і природи. • Людина - “споживач природи” • Людина і її власне здоров’я • Види здоров’я • Головні чинники догляду за здоров’ям • Фізична культура і здоров’я • Особиста гігієна • У пошуках джерел здоров’я • “Нова модель здоров’я і хвороби” • До нових засад спілкування з Природою • Пізнання довкілля • Природа - виховник людини.
ЗМІСТ РОЗВИТКУ
Розділ 24.
Концептуальні основи педагогіки розвитку 402
• Самовизначення педагогіки розвитку • Розвиток як предмет педагогіки • Етнопсихологічний аспект розвитку • Класифікація цінностей розвитку.
Розділ 25.
Цінності розвитку особистості 417
• Життєспрямованість і мотивація життєдіяльності • Чинники усвідомлення і осмислення дії • Чинники динаміки і особливостей перебігу дії • Периферійні специфічні якості діяча.
Розділ 26.
Характер як предмет педагогіки розвитку 454
• “Характерологія” - імператив нового соціального замовлення • Структура характеру • Ядро характеру • Периферія характеру • Становлення характеру: педагогічне трактування • Безхарактерність.
ПРОЦЕС ВИХОВАННЯ І РОЗВИТКУ
Розділ 27.
Нове педагогічне мислення 476
• Від авторитаризму до партнерства • Гуманізм у педагогіці • Місія виховника • Педагогічне спілкування • 3 арсеналу традиційно-християнських поглядів
• Чинники виховання та розвитку.
Розділ 28.
Інститути виховання і розвитку 502
• Сім’я як головний інститут виховання і розвитку • Дошкілля і школа • Роль Церкви у вихованні і розвитку.
Розділ 29.
Методи виховання і розвитку 522
• Навчання цінностей • Метод переорієнтації зусиль вихованця •Метод приучування • Переконування і сугестія • Схвалення і осудження.
Розділ 30.
Методи самовиховання і саморозвитку 536
Самостійність у діяльності • Духовний саморозвиток • Самовиховання і саморозвиток на основі прикладу • Долання перепон і труднощів • Розвиток самодисципліни і самоопанування • Статева стриманість • Моральний гарт характеру • Участь у доброчинній діяльності і жертовність.
Розділ 31.
Зовнішні чинники виховання і розвитку 557
• Діяльність • Гра • Спорт • Рідна мова • Українознавство • Мистецтво • Засоби масової інформації • Громадське життя.
Список використаних джерел 597
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Call number Status Barcode
Методика навчання Методика навчання Школа № 7 37.01(477)(075.8)/В51 (Browse shelf(Opens below)) Available SC7LV006286
Методика навчання Методика навчання Школа № 7 37.01(477)(075.8)/В51 (Browse shelf(Opens below)) Available SC7LV006279

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. (Лист № 14/18-Г-22 від 10.05.06 року)

Рецензенти:
Професор Юрій Руденко (Київ),
Професор Галина Сагач (Київ),
Професор Олександр Шпак (Київ),
Професор Тетяна Завгородня (Івано-Франківськ),
Доцент Ірина Мищишин (Львів).

Анатолій Погрібний. З глибини національного досвіду 3
Від автора 11
Переднє слово до другого видання 13
ВСТУП
Розділ 1.
Педагогіка як наука, система педагогічних дисциплін і професія 15
• Педагогіка як наука • Базові педагогічні терміни і поняття • Система педагогічних дисциплін • Міжпредметні зв’язки педагогіки • Методи педагогічних досліджень • Педагогіка як професія.
Розділ 2.
Українське суспільство на шляху реформування і завдання педагогіки 30
• Першопричина кризи.Людина у фокусі сучасних українських реформ • Нове соціальне замовлення. • Педагогіка у вакуумі ідеалів • Вибір стратегії сучасної української педагогіки. • Проблема повернення до традиційно-християнських засад • Національний характер освіти і виховання.
Частина перша ОСВІТА І НАВЧАННЯ
ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ
Розділ 3.
Сучасна українська освіта і головні напрямки її реформування 54
• Структура освіти • Головні особливості успадкованої Україною системи освіти • Концептуальні засади реформування освіти • Демократизація компонентів системи • На старті реформ.
Розділ 4.
Процес едукації і шляхи його демократизації 67
• Поняття структури процесу едукації • Учень і учитель як суб’єкти діяльності • Діяльність учня • Діяльність учителя • Педагогіка співробітництва.
Розділ 5.
Інформативна функція процесу едукації 77
• Роль інформації у життєдіяльності людини • Знання, вміння, навички як рівні засвоєння інформації. • Процес засвоєння інформації • Психолого-педагогічні передумови успішного формування навичок • Функції вчителя.
Розділ 6.
Виховна функція процесу едукації 87
• Поняття виховання і вихованості • Виховна ситуація і процес формування поглядів, переконань та звичок. Виховні можливості уроку • Функції вчителя.
Розділ 7.
Розвиваюча функція процесу едукації 102
• Розвиток як аспект едукації • Задача як педагогічний засіб розвитку учня • Процес вирішення навчальних задач • Навчальна задача в контексті уроку.
Розділ 8.
Зміст едукації та головні напрямки його демократизації 111
• Поняття змісту едукації і два різні підходи до його визначення • Діяльнісний компонент змісту едукації • Інформативний компонент змісту едукації» Реформування змісту освіти.
Розділ 9.
Основні дидактичні принципи 124
• Про поняття дидактичних принципів . Традиційний підхід у визначенні принципів дидактики • Нове соціальне замовлення і принципи дидактики.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ АСПЕКТИ
Розділ 10.
Організаційні форми навчання 133
• Класно-урочна система • Удосконалення класно-урочної системи • Традиційні вимоги до уроку. • Питання типології уроків • Сучасні вимоги до уроку • Позаурочні форми навчання.
Розділ 11.
Діяльність на уроці: методи, форми і засоби 146
• Навчальна діяльність і проблема методів» Фронтальні форми роботи • Самостійна діяльність учнів • Засоби навчання.
Розділ 12.
Передумови успішної діяльності учнів на уроці 161
• Формування мотивації навчання • Диференціація навчання. • Психологічний клімат на уроці. • Організаційний аспект діяльності учнів на уроці» Профілактика труднощів.
РОЗДІЛ 13.
Контроль і оцінювання досягнень учнів 176
• Функції контролю • Види контролю • Особливості нової шкали оцінювання • Застосування нової шкали оцінювання • Контроль досягнень учнів у контексті вимог освітніх реформ.
Частина друга
СУЧАСНЕ УКРАЇНСЬКЕ ВИХОВАННЯ ТА РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ
ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ ВИХОВАННЯ І РОЗВИТКУ
Розділ 14.
Пошук систем 190
• Головні компоненти системи • Функції компонентів структури • Крах системи і пошуки головного ідеалу • Повернення до Ідеалу Любові і Добра.
Розділ 15.
Людина в контексті традиційно-християнського виховання 202
• Людина як “витвір природи”. • Людина - творіння Боже. • Людина в контексті завдань сучасної української педагогіки.
Розділ 16.
Віра і виховання та розвиток 213
• Головна проблема виховання • Віра як форма пізнання • Християнська віра як передумова гармонії • Предмет віри • Віруючі, “невіруючі” та атеїсти • “Не кожному духові вірте...”
Розділ 17.
Педагогіка в пошуках духовності 225
• Природа духовності» Естетичне прагнення як складова духовності • Духовність і моральне мужніння людини • Відродження віри і духовності.
Розділ 18.
Системно-ціннісний підхід до визначення змісту виховання і розвитку 235
• Природа цінностей виховання і розвитку • Опред-мечення цінностей . Система цінностей та напрямки виховання і розвитку • Ідеологія в системі цінностей • Кодекс цінностей виховання і розвитку • Чистота і гармонія цінностей у системі виховання і розвитку.
ЗМІСТ ВИХОВАННЯ
Розділ 19.
Моральний аспект змісту виховання 258
• Повернення моралі • Питання походження моралі • Трактування моралі • Цінності морального виховання • Гуманізм.
Розділ 20.
Національно-патріотичний аспект змісту виховання 277
• Двозначність терміну “національне виховання" • Нація і національна ідея • Дух нації • Цінності національно-патріотичного виховання • Націоналізм, шовінізм та “інтернаціоналізм” - світогляд і почуття • Патріотизм • Процес становлення національного самоусвідомлення • Український виховний ідеал • Національне як чинник виховання • Українське патріотичне виховання і національні меншини.
Розділ 21.
Громадянський (цивільний) аспект змісту виховання 306
• Свобода як потреба і як обов’язок громадянина. • Громадянське суспільство і держава. • Громадянське суспільство і соціальний прогрес. • На шляху до гармонії громадянського суспільства. • Громадянські вартості в українській традиції. • Базові вартості сучасного громадянського суспільства.
Розділ 22.
Родинний аспект змісту виховання 332
• Сім’я як елемент суспільного організму «Про поняття сімейного виховання • Двоєдина природа родини. • Деякі традиційні особливості української родини. • Ціннісні засади української родини . Деградація родинного життя і виховання • Повернення до традицій • Актуальні завдання сучасного родинного виховання.
Розділ 23.
Валео-екологічний аспект змісту виховання 364
• Єдність людини і природи. • Людина - “споживач природи” • Людина і її власне здоров’я • Види здоров’я • Головні чинники догляду за здоров’ям • Фізична культура і здоров’я • Особиста гігієна • У пошуках джерел здоров’я • “Нова модель здоров’я і хвороби” • До нових засад спілкування з Природою • Пізнання довкілля • Природа - виховник людини.
ЗМІСТ РОЗВИТКУ
Розділ 24.
Концептуальні основи педагогіки розвитку 402
• Самовизначення педагогіки розвитку • Розвиток як предмет педагогіки • Етнопсихологічний аспект розвитку • Класифікація цінностей розвитку.
Розділ 25.
Цінності розвитку особистості 417
• Життєспрямованість і мотивація життєдіяльності • Чинники усвідомлення і осмислення дії • Чинники динаміки і особливостей перебігу дії • Периферійні специфічні якості діяча.
Розділ 26.
Характер як предмет педагогіки розвитку 454
• “Характерологія” - імператив нового соціального замовлення • Структура характеру • Ядро характеру • Периферія характеру • Становлення характеру: педагогічне трактування • Безхарактерність.
ПРОЦЕС ВИХОВАННЯ І РОЗВИТКУ
Розділ 27.
Нове педагогічне мислення 476
• Від авторитаризму до партнерства • Гуманізм у педагогіці • Місія виховника • Педагогічне спілкування • 3 арсеналу традиційно-християнських поглядів
• Чинники виховання та розвитку.
Розділ 28.
Інститути виховання і розвитку 502
• Сім’я як головний інститут виховання і розвитку • Дошкілля і школа • Роль Церкви у вихованні і розвитку.
Розділ 29.
Методи виховання і розвитку 522
• Навчання цінностей • Метод переорієнтації зусиль вихованця •Метод приучування • Переконування і сугестія • Схвалення і осудження.
Розділ 30.
Методи самовиховання і саморозвитку 536
Самостійність у діяльності • Духовний саморозвиток • Самовиховання і саморозвиток на основі прикладу • Долання перепон і труднощів • Розвиток самодисципліни і самоопанування • Статева стриманість • Моральний гарт характеру • Участь у доброчинній діяльності і жертовність.
Розділ 31.
Зовнішні чинники виховання і розвитку 557
• Діяльність • Гра • Спорт • Рідна мова • Українознавство • Мистецтво • Засоби масової інформації • Громадське життя.
Список використаних джерел 597

У посібнику висвітлюються сучасні погляди на перспективи розвитку української освіти та становлення системи виховання на засадах християнського світогляду. Відповідно пропонуються й нові підходи до організації та змісту едукації, розглядаються можливості виходу на нові педагогічні технології діяльності вчителя та учня.
У пропонованому другому виданні посібника враховано результати ще кількарічної його апробації, а відтак глибше - у вигляді самодостатнього розділу - висвітлено педагогічні проблеми розвитку особистості. Це зумовило і деяку перебудову структури посібника.

Видання адресується всім, хто має відношеня до освіти і виховання, зокрема студентам, які готуються до педагогічної діяльності.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image Local cover image
Share

Школа № 7

FaceBook

Instagram

Koha Ukraine