Біологія [Текст] : Підручник для 8 класу закладів загальної середньої освіти / Павло Балан, Олександр Козленко, Ольга Кулініч, Людмила Юрченко, Людмила Остапченко
Publication: Київ : «Генеза», 2025Description: 304 с. : іл. ; 244 мм.Language: українська.Country: Україна.ISBN: 978-617-8468-08-8.Розділ знань: Навчальне виданняУДК: 57(075.3)Item type | Current library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-1 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-2 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-3 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-4 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-5 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-6 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-7 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-8 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-9 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-10 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-11 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-12 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-13 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-14 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-15 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-16 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-17 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-18 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-19 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-20 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-21 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-22 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-23 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-24 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-25 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-26 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-27 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-28 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-29 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-30 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-31 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-32 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-33 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-34 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-35 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-36 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-37 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-38 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-39 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-40 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-41 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-42 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-43 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-44 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-45 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-46 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-47 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-48 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-49 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-50 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-51 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-52 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-53 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-54 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-55 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-56 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-57 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-58 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-59 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-60 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-61 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-62 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-63 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-64 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-65 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-66 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-67 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-68 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-69 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-70 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-71 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-72 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-73 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-74 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-75 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-76 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-77 | |
![]() |
Школа № 7 | 57(075.3)/Б65 (Browse shelf(Opens below)) | Available | п-493-78 |
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 21.02.2025 № 347)
Відповідає модельній навчальній програмі «Біологія, 7-9 кл.» для закладів загальної середньої освіти (автори: П. Г. Балан, О. М. Кулініч, Л. П. Юрченко)
Дорогі восьмикласники і восьмикласниці 3
Розділ 3. Біологія людини
Вступ 4
§ 1. Чому людину вважають біосоціальною істотою 4
§ 2. Які науки вивчають людину. Яке значення знань про людину для збереження її здоров’я 7
§ 3. Методи дослідження організму людини 11
Тема 1. Організм людини як біологічна система 15
§ 4. Організм людини як саморегульована біологічна система: молекулярний та клітинний рівні 15
§ 5. Тканини організму людини 19
§ 6. Органи, системи органів організму людини 24
Тема 2. Регуляторні системи організму людини 32
§ 7. Будова нервової системи людини 32
§ 8. Спинний мозок: будова та функції 36
§ 9. Головний мозок людини: стовбурова частина, мозочок 39
§ 10. Головний мозок людини: передній мозок 42
§ 11. Соматична та вегетативна нервова система 46
§ 12. Рефлекторний принцип діяльності нервової системи.
Рефлекси безумовні та умовні 50
§ 13. Профілактика захворювань нервової системи 53
§ 14. Гуморальна регуляція діяльності організму людини.
Гормони, нейрогормони 56
§ 15. Ендокринна система людини: будова та функції 59
§ 16. Залози змішаної секреції. Взаємодія регуляторних систем організму 65
Тема 3. Опорно-руховий апарат 73
§ 17. Будова та функції опорно-рухового апарату 73
§ 18. Типи кісток. З’єднання кісток 77
§ 19. Будова скелета та його функції 80
§ 20. Будова та функції скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів 86
§ 21. Робота м’язів. Втома м’язів та її причини 90
§ 22. Надання першої допомоги в разі ушкоджень опорно-рухового апарату 93
§ 23. Профілактика порушень формування та функціонування опорно-рухового апарату 96
Тема 4. Травна система. Процеси метаболізму 102
§ 24. Будова та функції травної системи 102
§ 25. Процеси механічної та біохімічної обробки їжі в ротовій порожнині 106
§ 26. Ковтання їжі. Процеси травлення в шлунку 110
§ 27. Процеси травлення в кишці. Виведення з організму неперетравлених решток їжі
114
§ 28. Процеси катаболізму та анаболізму - складники метаболізму.
Вітаміни, їхня роль в обміні речовин 118
§ 29. Харчові та енергетичні потреби людини. Харчові продукти та їхній склад 122
§ 30. Розлади діяльності травної системи та їх профілактика 127
Тема 5. Внутрішнє середовище організму людини 135
§ 31. Внутрішнє середовище організму людини 135
§ 32. Органи кровотворення. Формені елементи крові: еритроцити.
Групи крові. Правила переливання крові 139
§ 33. Будова і функції лейкоцитів і тромбоцитів. Зсідання крові 145
§ 34. Система кровообігу. Будова та функції серця 148
§ 35. Серцевий цикл. Нейрогуморальна регуляція роботи серця 153
§ 36. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові: велике та мале кода кровообігу 156
§ 37. Кровотечі: надання першої допомоги. Серцево-судинні захворювання та їх профілактика 160
§ 38. Лімфатична та імунна системи 164
§ 39. Імунітет та його види. Поняття про вакцини та сироватки.
Поняття про імунодефіцит, імунотерапію та імунокорекцію 167
§ 40. Віруси. Інфекційні захворювання та їх профілактика. Алергія 173
Тема 6. Дихальна система та газообмін 184
§ 41. Система органів дихання 184
§ 42. Дихальні рухи. Газообмін у легенях і тканинах.
Нейрогуморальна регуляція процесів дихання 190
§ 43. Профілактика захворювань дихальної системи.
Перша допомога в разі зупинки дихання 194
Тема 7. Процеси виділення та терморегуляції 203
§ 44. Будова сечовидільної системи людини 203
§ 45. Нефрон. Процеси утворення та виведення сечі 206
§ 46. Захворювання органів виділення та їх профілактика 208
§ 47. Будова шкіри та її функції 211
§ 48. Терморегуляція. Перша допомога в разі термічних ушкоджень шкіри. Захворювання шкіри та їх профілактика 216
Тема 8. Сенсорні системи 224
§ 49. Характеристика сенсорних систем (аналізаторів).
Рецептори та їх типи 224
§ 50. Зорова сенсорна система. Око 228
§ 51. Особливості функціонування ока людини. Гігієна зору 233
§ 52. Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху 238
§ 53. Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю 242
§ 54. Сенсорні системи нюху, смаку. Рецептори внутрішніх органів 247
Тема 9. Вища нервова діяльність 256
§ 55. Вища нервова діяльність. Історія і методи вивчення вищої нервової діяльності людини 256
§ 56. Рефлекси. Навчання і пам’ять 261
§ 57. Біоритми людини. Сон і сновидіння 265
§ 58. Перша сигнальна система. Сприйняття зовнішнього світу. Емоції 270
§ 59. Друга сигнальна система. Мова. Фізіологічна основа мовлення. Мислення. Свідомість 273
Тема 10. Розмноження та розвиток людини 282
§ 60. Будова та функції репродуктивної системи людини , 282
§ 61. Статеві клітини. Запліднення 285
§ 62. Вагітність. Ембріональний період розвитку людини 288
§ 63. Постембріональний розвиток людини 292
Покажчик термінів і понять 299
Підручник реалізує концептуальні ідеї модельної навчальної програми (авт.: П. Балан, О. Кулініч, Л. Юрченко). Основна мета підручника — ознайомити учнів з будовою та функціонуванням людського організму, сформувати уявлення про важливість дбайливого ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших як найвищої цінності. Зміст, структура та методичний апарат підручника створюють умови для інтерактивного й індивідуального навчання учнів.
There are no comments on this title.